субота, 23 листопада 2013 р.

Цікавинки

Про Осінь



За народною легендою, Осінь - старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи свою дочку на Землю, Сонце сказало: "Забирай усе моє золото. Будь щедрою й люди полюблять тебе." І Осінь виконує наказ свого батька і кожного року приносить нам щедрі дари, Чарує нас своєю красою.


Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну i порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.

Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.

Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

— Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.

Узяла дівчина — Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.



Усна лічба за допомогою пальців


Усна лічба — це основа математики. Якщо діти навчилися швидко і правильно рахувати, то більше лічби. Тут мають місце індивідуальні особливості дитини. Так деякі учні з кінестатичним сприйняттям матеріалу не в змозі засвоїти деякі логічні прийоми рішення, або витрачають на це дуже багато часу. Тому я використовую вправи з пальцями.

Спочатку ми вчимося лічити пальці, та «викидати» (відразу показувати потрібну кількість пальців). Для цього ми проводимо гру «Зайці».


Гра «Зайці»

Діти промовляють слова:

На горі сиділи зайці,
Викидали вгору пальці.

Вчитель називає будь-яке число, наприклад, 5.

Діти відразу показують 5 пальців.

Якщо діти навчилися викидати пальці, переходимо до розв’язування прикладів на додавання і віднімання. Розглянемо приклад 8 — 5.

1. На першому етапі учні показують 8 пальців: 5 пальців на одній руці та 3 пальці на другій. Треба відняти 5. Діти 5 пальців забирають, у них перед очима залишається 3 пальці. Вони відразу називають число 3, не перераховуючи пальці.

2. На другому етапі діти пальці не показують, а намагаються уявити їх собі, і розв’язують приклади.

Після того, як діти засвоїли віднімання й додавання у межах 10, переходимо до розв’язування прикладів і задач з переходом через десяток за допомогою пальців.

Наприклад: 9 + 5.

1. Діти викидають одразу 9 пальців. Вони бачать,, що треба один палець додати до 9, щоб було 10, тому що один палець залишився загнутий. Дитина пояснює:

— Я викидаю 9 пальців і бачу, що треба додати один, щоб було 10. Але нам треба додати 5. (Показує 5 пальців). Ми один палець вже додали. (Один палець загинає). Нам залишилося додати 4.

10 + 4 = 14

Далі діти працюють за таблицею.
Кожне число розкладаємо на два доданки, де перший доданок — 1. Одночасно рухаємо по черзі руками, де ліва рука показує перший доданок — 1, а права — другий доданок. Наприклад, учитель називає число 5, учні вимовляють «один», висуваючи ліву руку уперед, і «чотири», висуваючи праву руку уперед. Після цього учні за таблицею розповідають.

Наприклад, 9 + 5.

Учень. 5 розкладаємо на два доданки 1 і 4 (при цьому вимовляє «один» висуваючи ліву руку уперед і «чотири» висуваючи праву руку уперед). Один додати дев’ять дорівнює десять, а десять додати чотири дорівнює чотирнадцять.

Таким чином розв’язуємо таблицю додавання з усіма числами.

Чому ж діти за допомогою пальців та рухів швидше засвоюють усну лічбу? А тому, що тут діє на мозок подвійний сигнал: перший — вони бачать пальці (зоровий сигнал), другий — викидають пальці (кінестатичний сигнал).


Кінестатичні ігри, що формують навички усного рахунку

Кінестатика — це рухова здатність, як усього тіла вцілому, так і рук.
Ще в стародавні часи тибетські ченці вказували на тісний зв’язок рухів і розумового розвитку дітей. Дитина пізнає навколишній світ за допомогою дотику відчуття й руху. Т. Рибо запропонував так звану моторну теорію уваги, відповідно до якої, основну роль у процесах уваги, пам’яті й мислення відіграють рухи.

Тому на уроках математики за допомогою кінестатики діти показують тип задачі, відповідні дії розв’язання, у них швидко формуються навички усної лічби.

На уроках навчання грамоти за допомогою рухів рук діти швидко вчаться читати, визначають і показують звуки, букви, кількість складів, поділ слів для переносу, схематичну модель речення.

Таким чином, діти за короткий термін засвоюють програмний матеріал і формують автоматичні навички усного рахунку.

Діти приходять у школу з різним рівнем умінь і навичок усного рахунку. Тому задача вчителя — у першу чергу навчити дітей прямого і зворотного рахунку, а також знаходити попередній і наступний члени тому, що на цьому базується додавання і віднімання 1. Попередній член — це -1, а наступний —И. У цей час бажано проводити ФУ «Сусіди числа». На першому етапі діти бачать на дошці числовий ряд 1, 2, 3...

Учитель показує число, наприклад 6. Діти ліву руку відводять у ліву сторону і наче показують, що ліворуч від числа 6 знаходиться цифра, і називають її «п’ять», а правою рукою показують вправо і називають число «сім».
Далі завдання ускладнюються.

Гра проводиться, коли діти не бачать перед собою числовий ряд.

Називають тільки попередні числа «маленьких сусідів», тобто відняти один.

Називають тільки наступні числа «великих сусідів», тобто додають один.

Гра проводиться доти, поки діти не засвоять гарно додавання і віднімання одного.

Після цього переходимо до додавання 2. Для цього проводимо гру «Диригент», мета якої навчити дітей додавати і віднімати число 2.

Діти знають, щоб додати 2, потрібно додати 1 і ще 1. Проводимо гру таким чином:

— діти піднімають праву руку догори і називають число п’ять, до якого потрібно додати число 2;
— опускають руку униз, називають число 6 (вони додали тільки 1);
— руку відводять праворуч і називають наступне число 7 (вони додали ще 1).

Рука рухається таким чином:
Якщо потрібно відняти 2, то віднімаємо послідовно 1 і ще 1. Наприклад, 6-2:

— рука вгорі, учні називають число шість;
— ведуть руку вниз і називають «маленького сусіда» — число п’ять;
— відводять руку вліво, називають наступного «маленького сусіда» — 4.

Рух руки виглядає так:
На наступних етапах проміжний результат не проговорюється. Це виглядає таким чином:
Гра проводиться протягом декількох днів, поки діти твердо не засвоять додавання і віднімання.

Для кращого засвоєння складу чисел проводимо гру «Каченята» (наприклад, склад числа 4).

— Викликаємо до дошки двох учнів і ділимо між ними 4 каштани, якщо першому дамо один каштан, то другому залишиться 3.

— На дошці з’являється запис:

1 – 3.

— Якщо першому учневі дамо 2 каштани, то другому залишиться 2 і т. д.

— У результаті на дошці вийде такий запис:

1 – 3
2 – 2
3 – 1
0 – 4
4 – 0

А тепер ми покажемо рухами рук, як ми давали каштани.

• Вчитель правою рукою показує, як давали каштани першому учневі, і називає число 3:

3

• Діти відводять руку в іншу сторону, начебто показують, що вони дають каштани, що залишилися, іншому учневі і називають число 1:

1

Таким чином, діти засвоюють склад чисел.

При формуванні навичок усного рахунку у межах 10 можна проводити гру «Зайці» наприклад, додати 5.

Читаємо вірш.

На горі сиділи зайці,
Викидали вгору пальці.

Вчитель називає число 3, а діти «викидають» 8 пальців, тому що 5 + 3 = 8.

Завдяки використанню кінестатики діти легше засвоюють поняття, опановують знання, закріплюють їх під час ігор, а вчителеві легше контролювати, як діти засвоїли вивчене.

Легенда про чорнобривці


   Давно це було. Мирно жили й трудилися люди на українській землі. Та прийшли вороги, несучи із собою сльози та горе. Вони забирали в полон хлопчиків 5-8 років. Завітали вони й до села, де жила Любава зі своїми дітьми. Матері шукали порятунку у бабуні Ясновидиці. І Любава прийшла до неї зі своїм синочком Карооком. Сивочола бабуня пригорнула до себе хлопчиків і, мовивши слова заклинання, перетворила їх у прекрасні кущисті квіти. Вони були чорнобривими і ясноокими, як хлопчики. "Тепер залишайтесь у матерів, і не буде у них боліти за вас серце і голова," - сказала бабуся і впала, порубана ворогами. Не стало людини, яка могла б повернути життя для дітей.
   Заклякла над квітами мати. Так і зосталися в Україні Хата, Мати і Чорнобривці, як одне ціле. І з тих пір нема України без білої хати і чорнобривців, які милують материнське серце до сивих морозів.

Немає коментарів:

Дописати коментар